به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی به نقل از جام جم، نمایشگاه «ایران نوشت» نسبت به دهه ۶۰ که نوشتافزارهای چینی پیشتازی میکردند، مجموعهای از نوشتافزارهای ساخت ایران است، در حال حاضر بسیاری از دفترچهها و نوشتافزارها به گونهای طراحی شدهاند که شخصیتهای انیمیشنهای ایرانی در آن نقش برجستهای دارند و این همان استفاده بهینه از صنایع فرهنگی است، همانگونه که میدانیم صنایع فرهنگی شامل فعالیتهایی میشود که تولید، توزیع و ترویج محصولات فرهنگی مثل هنر، موسیقی، کتاب، فیلم و رسانه را بهعهده دارد و نقش مهمی در شکلدهی به فرهنگ و هویت جامعه ایفا میکند. در این میان لزوم پیوست فرهنگی به شدت احساس میشود. یعنی آن پروژهای که در برنامههای بلندمدت و با توجه به تأثیر فرهنگی آن برنامهریزی شده تا ارزشها، باورها و نیازهای فرهنگی یک جامعه حفظ و تقویت شود و از آسیبها یا نابسامانیهای فرهنگی جلوگیری شود. پیوست فرهنگی کمک میکند تا توسعه اقتصادی و اجتماعی با هویت فرهنگی سازگار شود و جلوی بحرانهای فرهنگی گرفته شود.
کمک صنایع فرهنگی به هویتیابی کودکان
یکی از ابزارهای پیوست فرهنگی استفاده از شخصیتهای انیمیشنهای ایرانی روی نوشتافزار است و امسال نیز استفاده از چنین شخصیتهایی در نمایشگاه نوشتافزار ایرانی رواج یافته و دیده میشود. در میان ازدحام و هیاهوی نمایشگاه نوشتافزار امسال در مصلی تهران، یک عروسک بزرگ زرد و شاداب با گوشهای گرد و دم کوتاه میان بازدیدکنندگان قدم میزند، کودکان به سمتش میدوند و دستشان را در دستش میگذارند و با او عکس میگیرند. بروز شخصیت انیمیشنی محبوب ایرانی، نه تنها سرگرمی است، بلکه تبدیل به ابزاری آموزشی و فرهنگی شده است؛ ابزاری برای آشنایی کودکان با محصولات ایرانی و هویت ملی. غرفههای رنگارنگ نمایشگاه نوشتافزار جدا از این جذابیتها، در بخشهایی غافل نمیمانند. پدر و مادرهای نسل دهه ۶۰ و ۷۰ که با دفترهای کاهی و خودکارهای بیک بزرگ شدهاند، ذوق بیشتری دارند.
وقتی یوز ایرانی جای لبوبو را می گیرد
کمی آنطرفتر در غرفهای تنوع دفترها آنقدر زیاد بود که انتخاب را سخت میکرد. رنگهای شاد و پاستیلی و تنوع جنس کاغذ ها، خانوادهها را مجبور میکرد خرید را به وقتی موکول کنند که گشتی در همه نمایشگاه زده باشند. اما بعضی از غرفهها برای بچهها جذابتر بودند همان غرفههایی که روی دفتر و لوازم التحریر و جامدادیهایشان عکس ببعی و یوز و بابابام حک شده است. شخصیتهایی که بچهها آنها را میشناسند و زیستشان با آنها عجین شده است. دفترها، مدادها، پاککنها و کیفها با شخصیتهای کارتونی کودکان و والدین را به خود جذب میکنند. خیلیها که تا همین دیروز به دنبال لبوبو بودند حالا در میان انبوهی از دفترها انگشت اشارهشان را به سمت یوز میبرند تا دفتری از یوز بانمک و تپل را در کیف مدرسه خود داشته باشند. نکته قابل توجه اینکه یوز هنوز هم اکران نشده و قرار است دو تا سه هفته آینده اکران شود اما بچهها آن را میشناسند و این نشان میدهد تبلیغات میتواند روند تولید و حتی سلیقه مخاطبان را تغییر دهد. برای بسیاری از خانوادهها، خرید این محصولات نه تنها تجربهای هیجانانگیز است، بلکه فرصتی برای همراه شدن کودکان با شخصیتهای ایرانی و حمایت از تولید ملی است.
یکی از مادران با شوق میگوید: وقتی پسرم دفتر یوز را انتخاب میکند، خوشحالم که خودش با ساختههای فرهنگی ایرانی آشنا میشود و همزمان با محصولات داخلی تعامل دارد. قبلاً چنین تنوعی وجود نداشت و ما با همان دفترهای ساده و محدود بزرگ شدیم.
هم کارآفرینی و هم افزایش تولید ملی
صابر نوری محب مدیر مرکز صنایع فرهنگی خانواده امید میگوید: نمایشگاه و چنین غرفههایی، پل ارتباطی بین فرهنگ و بازار است. وقتی کودک با لوازمالتحریر داخلی و شخصیتهای ایرانی تعامل دارد، در واقع هویت فرهنگیاش شکل میگیرد و حمایت از تولید ملی را هم تجربه میکند.
او در ادامه میگوید: امسال برای اولینبار غرفه کارستان بهارستان را در نمایشگاه نوشتافزار راهاندازی کردیم و با بیش از ۱۵۰ محصول حضور داریم که عرضه کننده محصولات مختلف خانواده فرهنگی امید است و بیش از ۱۶ برند همکار در این غرفه محصولات خود را عرضه میکنند. این همکاریها شکلهای مختلفی دارد. حاصل این همکاریها ارائه بیش از ۱۵۰ محصول متنوع به بازدیدکنندگان است. بخشی از غرفه به نوشتافزار اختصاص دارد و تمرکز ویژهای روی سه کاراکتر پرطرفدار صورت گرفته است.
وی ادامه میدهد: کاراکتر سینمایی یوز که مهرماه اکران میشود، سریال محبوب با بابام که دو سال است از شبکه پویا پخش میشود و کاراکتر ببعی قهرمان، محور اصلی طراحیهای ما هستند. دفاتر با طرحهای اختصاصی این شخصیتها، خطکش، پیکسل، استیکر، لباس، و حتی بازیهای کارتی آنها در غرفه عرضه شده تا کودکان و نوجوانان با دنیای این شخصیتها ارتباط نزدیکتری بگیرند.
مدیر مرکز صنایع فرهنگی خانواده امید با اشاره به اینکه غرفه کارستان بهارستان تنها به فروش محصولات محدود نمیشود؛ بلکه فضایی تعاملی برای تجربهای متفاوت فراهم کرده است ادامه میدهد: بازدیدکنندگان میتوانند با شخصیتهای محبوب عکس یادگاری بگیرند. این فضا باعث شده تا غرفه به محلی شاد و پرجنبوجوش برای خانوادهها تبدیل شود.
او بر این باور است که هدف فقط فروش نیست و در ادامه خاطرنشان میکند: میخواهیم بستری برای دیده شدن محصولات تیمها و ورود آنها به بازار فراهم کنیم. غرفه کارستان بهارستان یک ویترین برای معرفی ظرفیتهای صنایع فرهنگی است و فرصتی ایجاد میکند تا خانوادهها با محصولات اصیل ایرانی آشنا شوند و از آنها حمایت کنند.
نمایشگاه نوشتافزار با طعم کاراکترهای ایرانی
سجاد عباسی مدیر کارستان بهارستان در توصیف حالوهوای این روزهای نمایشگاه میگوید: نمایشگاه امسال واقعاً پرشور بود. جمعیت زیادی به مصلی آمدهاند. استقبال مردم از غرفه کارستان بهارستان برای ما انگیزهبخش بود. مخصوصاً حضور شخصیتهای کارتونی مثل یوز و ببعی باعث شد بچهها ارتباط بیشتری بگیرند و همین موضوع فروش محصولات ما را افزایش داد.
او درباره محصولات عرضهشده توضیح میدهد: ما حدود ۱۵۰ محصول متنوع را در این غرفه عرضه کردیم؛ از لوازمالتحریر با طرح کاراکترهای ایرانی تا بازیهای فکری و محصولات مرتبط با کودک و نوجوان مثل سجاده و جانماز بخشی از محصولات مربوط به بازارپردازی انیمیشنهای حوزه هنری است، مثل انیمیشن ببعی که محصول مشترک استودیو یوما و اوج است. تلاش کردیم یک بسته کامل از نوشتافزارها و محصولات آموزشی ارائه دهیم تا خانوادهها بتوانند تمام نیازهای فرزندانشان را یکجا تهیه کنند.
او تاکید میکند که هدف اصلی این حضور فقط فروش نیست و میگوید: ما میخواهیم فرهنگسازی کنیم. با معرفی کاراکترهای ایرانی و محصولات مرتبط، به خانوادهها کمک میکنیم فرزندانشان با شخصیتهایی آشنا شوند که ارزشهای بومی و ملی را منتقل کند. استقبال خوبی که از محصولات یوز و ببعی شد نشان میدهد این کار درست بوده و مخاطب خودش را پیدا کرده است.
عباسی بر این باور است که با همین بضاعت هم استقبال بسیار خوبی داشتیم. امیدوارم در آینده بتوانیم محصولات متنوعتر و کاملتری ارائه دهیم تا تجربه خرید خانوادهها لذتبخشتر شود و تأثیر فرهنگی این کار پررنگتر شود.
یوز هفته آینده در سینماهای کشور اکران میشود و بچهها قطعا از اینکه پیش از اکران فیلم در سینماها دفتر آن را در کوله پشتی خود دارند خوشحال خواهند بود.
هر قدم در این غرفه، داستانی از نوستالژی و آینده است؛ گذشتهای محدود با دفترهای کاهی و خودکارهای بیک و حالی که با تنوع، رنگ و شخصیتهای کارتونی ایرانی پر شده است؛ هر مداد یا دفتر یادآور چیزی است که خودشان نداشتند و حالا میتوانند برای فرزندانشان فراهم کنند. پدران نیز با دقت محصولات را بررسی میکنند، قیمتها را مقایسه میکنند و به کیفیت توجه دارند. یکی از پدران میگوید: اینکه بچهها بتوانند دفتر و خودکار با کاراکتر ایرانی داشته باشند، فوقالعاده است. قیمتها هم در مقایسه با بازار بیرون، منطقیتر است. انگار داریم همزمان خرید و آموزش فرهنگی را تجربه میکنیم. او میگوید: انتخاب محصولات مناسب، تجربه یادگیری و خلاقیت کودکان را ارتقا میدهد و آنها را با ارزشهای بومی و ملی آشنا میکند.
شور والدین برای خرید، ترکیبی از هیجان و حس مسئولیت است؛ آنها میدانند امروز انتخاب صحیح یک دفتر یا مداد، تجربهای شیرین برای فرزندشان و سرمایهای فرهنگی برای آینده اوست.
هم خرید هم آموزش
این تجربه، علاوه بر جنبه سرگرمی و خرید، نقش آموزشی و فرهنگی هم دارد. کارشناسان فرهنگی و روانشناسان کودک تأکید میکنند که حضور کاراکترهای کارتونی ایرانی در زندگی روزمره کودکان میتواند هویت ملی و شناخت فرهنگی آنها را تقویت کند و یوز با برنامهریزی درست و تبلیغات مناسب، میتواند جای شخصیتهای ترند خارجی مانند لبوبو را در بازار ایران بگیرد.
والدین بازدیدکننده نیز تجربه خرید مقرونبهصرفه در نمایشگاه را تایید میکنند. یکی از مادران میگوید: خیلی چیزها را قبلاً در بازار دیدم، ولی اینجا علاوه بر تنوع، قیمتها خیلی مناسبتر است. فکر میکنم این باعث میشود خانوادهها بیشتر به سمت محصولات ایرانی بیایند و حمایت کنند.
این تجربه، علاوه بر جنبه سرگرمی و خرید، نقش آموزشی و فرهنگی هم دارد. کارشناسان فرهنگی و روانشناسان کودک تأکید میکنند که حضور کاراکترهای کارتونی ایرانی در زندگی روزمره کودکان میتواند هویت ملی و شناخت فرهنگی آنها را تقویت کند و یوز با برنامهریزی درست و تبلیغات مناسب، میتواند جای شخصیتهای ترند خارجی مانند لبوبو را در بازار ایران بگیرد.
والدین بازدیدکننده نیز تجربه خرید مقرونبهصرفه در نمایشگاه را تایید میکنند. یکی از مادران میگوید: خیلی چیزها را قبلاً در بازار دیدم، ولی اینجا علاوه بر تنوع، قیمتها خیلی مناسبتر است. فکر میکنم این باعث میشود خانوادهها بیشتر به سمت محصولات ایرانی بیایند و حمایت کنند.
انیمیشن یوز ایرانی هفته آینده در سینماهای کشور اکران میشود و این در حالی است که بچهها قبل از رسیدن این انیمیشن با تصویر او روی نوشتافزار آشنا شدهاند و انجام چنین کاری میتواند به طور متقابل در افزایش فروش و دیده شدن بیشتر این انیمیشن بر روی پرده سینما تاثیر بگذارد.
نظر شما